Scrisoare deschisă
Comentariu de Dan Creța
Articol de Dan Creța, 08 Septembrie 2010, 11:02
Pentru început am o scrisoare deschisă pentru englezul Andrew English expert auto și, probabil, critic culinar la publicația britanică „Daily Telegraph” care a desființat zilele trecute Dacia Duster într-o recenzie din paginile sale: „Iată vine o Dacia Duster, cu-un claxon în vârf în băț, un englez privind la dânsa, o întreabă cu dispreț … - Ce vrei tu? - Eu? Bună vânzare! Cam așa ar trebui să-i răspundă Dusterul acestui englez care se întreabă "la ce e bună această mașină?" prezentând-o ca pe o mașină învechită care nu trezește nicio emoție. Mai spune că e costelivă, spectaculos de banală și că se vede că e făcută să fie ieftină. Că îți prinzi degetele în ea și poziția în scaun e cam ciudată dar că, totuși … pare construită bine, în 3 zile de testare nu i-a făcut nici o problemă și, mai spune englezul English în engleza lui prețioasă, să conduci un Duster este mai plăcut decât te-ai aștepta având în vedere originile sale umile.
Hm! Câtă îngâmfare! Să acorzi mai mare atenție la originile fabricației decât la ce este în stare mașina. Oricine își poate da seama că autorul articolului este cam rău-voitor și privește și mașina și țara cu un dispreț evident. Englezul știe bine să apere interesele britanice și ne aruncă praf în ochi văzând cât de bine e poziționat Dusterul pe piață ca raport calitate / preț. Oricum, câinii latră, caravana trece ... Parcă mai erau niște ziariști germani care scriau ca Loganul se răstoarnă, pentru ca apoi nemții "de rând" să se bată să-și cumpere Logan. Mereu prietenoși cu românii, olandezii au vrut și ei să arate că o anumită versiune de Duster s-ar putea răsturna dar până la urma Dacia se dovedeste a fi buturuga mică. A rupt gura târgului și acum tot felul de experți încearcă să o denigreze. Dar poate că așa sunt englezii, mai cârcotași de felul lor. Dacă Dusterul avea de toate, dotări peste dotări și calitate premium, dar costa 30.000 de euro, ar fi zis ca-i prea scump ... Mai bine s-ar duce englezii să-i întrebe pe francezi și pe nemți de ce o cumpără, însă, pentru englezi, de-a lungul istoriei, și nemții și francezii au fost considerați ... mai de la țară.
Dacă aș fi și eu puțin răutăcios cu englezii le-aș zice că în ultima vreme nu prea mai au de spus un cuvânt greu în industria auto. Perlele coroanei britanice precum Bentley si Rolls-Royce aparțin acum nemților. Simboluri precum Jaguar și Land Rover sunt deținute de indieni, Lotus de malaiezieni, Aston Martin de kuweitieni, și Rover de chinezi. În prezent, britanicii se mai pot lăuda doar cu emisiunea Top Gear unde Dusterul e văzut ca o ciudățenie franțuzească făcută în țara lui Dracula. Cineva și mai răutăcios decât mine le-ar spune englezilor simandicoși să învețe mai întâi să circule pe partea corecta a drumului și după aceea să vorbească despre mașini. Iar unul și mai al dracului le-ar striga englezilor că oricum, mașinile noastre sunt mai frumoase decât femeile lor. Dar să nu generalizăm. Britanicii au totuși umor. E posibil ca viitorul James Bond să conducă un Duster și, cine știe, poate chiar expertul în mașini Andrew English, dupa ce a scris articolul s-a dus fuguța să-și ia bon la rând la Duster. În cazul ăsta chiar că ar merita să-i răspundem cu replica românului dupa ce e înjurat de mamă: „bă… back to you!”