Românii, precauți la cumpărăturile online
Comentariu de Dan Carp
05 Octombrie 2011, 12:33
Românii sunt încă precauți în privința cumpărăturilor de pe internet, arată un nou studiu elaborat de compania de cercetare online Gemius Group. Deși practic toți cei care au acces la internet știu că se pot face cumpărături și online, doar 54% dintre ei au declarat ca au cumpărat vreodată ceva în acest mod.
Totuși, în ultimii doi ani, numărul celor care cumpără de pe internet a crescut cu patru procente. În 2009, jumătate dintre respondenți considerau cumpărăturile online riscante, iar anul acesta, procentajul s-a redus la 44%. De altfel, cumpărăturile online nu mai sunt atât de periculoase ca în trecut. Magazinele online acordă o tot mai mare atenție securității și acest lucru se vede în numărul fraudelor eșuate. În 2010, tentativele de fraudă s-au înjumătățit față de anul precedent, potrivit datelor procesatorului de plăți electronice Gecad ePayment. Doar două tranzacții dintr-o mie au fost suspectate de fraudă, față de patru dintr-o mie în 2009.
Cei care s-au încumetat sa cumpere de pe internet, au observat imediat avantajele și dezavantajele. Atuul principal este, potrivit studiului Gemius Group, livrarea la domiciliu – 52% dintre cei care cumpără online au indicat acest lucru. Pe site-urile de licitații, motivul invocat de 60% dintre cumpărători este prețul mai mic față de cel din magazinele tradiționale. La capitolul dezavantaje, pentru magazinele online, principala nemulțumire este legată de durata lungă a livrării, iar pentru site-urile de licitații, anunțurile false și calitatea produselor achiziționate.
Chiar dacă sunt încă precauți în privința folosirii site-urilor de comerț online în scopul cumpărării, românii se folosesc de internet la cumpărături. Internetul este sursa de informare, numărul unu pentru cei care caută să ia o decizie educată în privința cumpărării de produse electronice, vacanțe, cărți sau bilete de avion. Reclamele, părerea prietenilor și chiar a vânzătorilor, contează mult mai puțin.