România este pasibilă de amendă
Comentariu de Dan Carp
25 Mai 2011, 13:00
Comisia Europeană a stabilit noi reguli pentru piaţa de telefonie mobilă, reguli care ar trebui să intre în vigoare de astăzi. Contractele confuze şi legarea clientului de glia primului operator la care îşi face abonament ar trebui să fie de domeniul trecutului.
De acum înainte, durata maximă a unui contract iniţial cu un operator ar fi de cel mult doi ani, iar cea minimă, de un an, pentru a permite clienţilor să treacă mai uşor de la o companie la alta. Tot în vederea mobilităţii, clienţii au dreptul de a schimba operatorul de telefonie mobilă într-o singură zi, fără să îşi piardă numărul.
Operatorii sunt obligaţi să furnizeze informaţii clare despre serviciile la care este abonat clientul, cum ar fi informaţiile despre calitatea traficului de date. Datele personale stocate de companii online trebuie să fie protejate mai bine. De asemenea, autorităţile naţionale de reglementare primesc puteri sporite. Ele vor putea să-i oblige pe marii operatori de telecomunicaţii să separe reţelele de comunicaţi de servicii, pentru a permite accesul pe piaţă şi altor operatori.
Deşi astăzi e data limită pentru implementarea acestor noi reguli, clienţii din România mai au de aşteptat până să le găsească în contracte. Potrivit HotNews, autoritatea de reglementare în comunicaţii – ANCOM – a întocmit încă din urmă cu un an şi jumătate, un proiect de lege care pune în practică regulile impuse de la Bruxelles. Din iarna lui 2009 însă, proiectul se plimbă prin Parlament şi nu a trecut încă nici măcar de Senat, prima cameră sesizată. În aceste condiţii, România riscă sancţiuni pentru încălcarea dreptului comunitar.
În concluzie, la fel ca în bancurile de pe vremuri, reglementările există pe hârtie, dar nu şi în practică, iar clienţii ar fi mai bine protejaţi, dar până atunci, România este pasibilă de amendă.