Măști
Comentariu de Adela Călugăru
14 Martie 2012, 19:11
Măştile sunt un adevărat depozit de obiceiuri şi simboluri străvechi. În timp, ele s-au transformat şi adaptat noilor condiţii de viaţă şi credinţe ale poporului. Au combinat simbolurile păgâne cu cele creştine, au primit influenţe de la alte culturi, trecând treptat de la ritual la spectacol.
Măștile venețiene au o lungă tradiție în protejarea identității purtătorilor în timpul activităților încărcate de decadență și promiscuitate și sunt o emblemă a Carnavalului venețian, o fastuoasă paradă ce sărbătorește hedonismul.
Decadenta Veneție era, odinioară, locul în care, la adapostul anonimatului conferit de mască, orice nobil își permitea să nu-și onoreze datoriile la masa de joc, doamnele din înalta societate cochetau fără rușine cu țărani și chiar și unele călugărițe se încumetau să deschidă ușa chiliei la ceas de seară.
Măştile sunt realizate de aşa numiţii “mascherari” care au un statut aparte încă din 1436. Erau ajutaţi de pictori care le desenau feţele pe modelul de gips acordând foarte multă atenţie detaliilor. Carnavalul veneţian a fost întrerupt de regimul fascist a lui Mussolini în 1930 şi a fost reînviat la 1979 de artizanii care doreau să readucă sărbătoarea la Veneţia.
Asociate de obicei cu ritualurile care implică celebrarea strămoșilor, măștile africane se numără printre cele mai elaborate creații artistice, fiind deseori prezente în galeriile de artă. Sunt purtate de obicei de către dansatori în timpul ritualurilor, ceremoniilor de inițiere, pregătirilor de război dar și în vremuri de pace. Multe măști africane sunt reprezentări de animale. Câteva triburi cred că măștile cu chipuri de animale îi pot ajuta să comunice cu spiritele care au trăit în păduri sau în savane. Oamenii din Burkina Faso cunoscuți ca Bwa și Nuna cheamă spiritele pentru a stopa distrugerea.
Și la noi există o simbolistică a măștilor: de Crăciun, măștile unesc lumea de aici cu cea de dincolo, pe cei vii cu cei plecaţi. Timp de cateva zile, jocurile româneşti de măşti ajută lumea întreagă să se reordoneze, să se reînnoiască. În Ajun şi în zilele de Crăciun, tineri mascaţi merg de la o casă la alta, în sate şi chiar în oraşe, ca să aducă noroc, bogăţie şi să ureze tinerelor fete să se căsătorească în anul care urmeaza.
As vrea sa va spun cateva cuvinte si despre masca Anonymous, creată dupa asemanarea cu celebrul personaj istoric Guy Fawkes. Grupul Anonymous a adoptat aceasta mască ca simbol al anonimității în timpul unui protest din 2008. Recent, multi participanți prezenți la protestele anti ACTA folosesc măștile Anonymous ca un simbol al revoluției și ca un mod de a-și proteja identitatea în timpul protestelor publice.
Desigur, am mai putea aminti măștile mortuare, dar nu vrem să ne întristăm, măștile de față, însă nu fac obiectul discuției noastre și cu siguranță mastile pe care le purtam pretutindeni cu noi şi le schimbăm după necesităţi şi circumstanţe.