Mai rău ca în comunism
CFR-ul este într-o stare catastrofală, scrie France Press
Articol de George Gîlea, 19 Iulie 2010, 12:51
România era odinioară o ţară care deţinea una din cele mai întinse reţele de căi ferate din Europa, însă la 20 de ani de la căderea comunismului, căile sale ferate sunt într-o stare catastrofală, scrie France Presse, citând experţi în materie. În timp ce UE se reorientează către calea ferată, pentru a proteja mediul ambiant, România, ţară membră din 2007, experimentează contrariul.
Numărul de călători de pe calea ferată s-a redus de şase ori, de la 407,9 milioane la 70,3 milioane, spun datele statistice. Pierderea interesului pentru călătoriile cu trenul se explică şi prin prelungirea traseelor, provocată de infrastructuri tot mai deteriorate, viteza comercială fiind de doar 50 de kilometri pe oră. Întârzierile între una şi trei ore se înmulţesc pe unele tronsoane aşa că, în ciuda confortului vagoanelor pe tronsoanele principale şi a zmeurii proaspete de la bord în timpul verii, călătorii îşi pierd răbdarea.
Dată fiind infrastructura precară, Ford va avea dificultăţi în a exporta cele 1000 de automobile pe care doreşte să le producă pe zi la Craiova, explica ambasada SUA. Desigur, unele tronsoane se află în curs de modernizare, în cadrul unor proiecte europene, precum cel dintre Constanţa şi Bucureşti. Dar, acest tronson lung de 225 de kilometri este parcurs azi în cinci ore, mai mult decât în perioada comunistă. Deşi foarte des se invocă ca explicaţie criza, experţii amintesc că România a experimentat zece ani de creştere economică fără ca domeniul căilor ferate să fie obiectul unor investiţii necesare.
Cum se circulă cu trenul în România, în plin sezon al vacanţelor? George Gîlea a fost aseară în Gara de Nord și a realizat acest reportaj.