Facebook, protecția mărcii
IT la inbox
31 August 2010, 06:55
Facebook vrea cu disperare să-şi protejeze numele de companii care au de gând să profite de pe urma imensei popularităţi a platformei de interacţiune socială. Iar calea pe care a ales-o este cea a patentării propriei denumiri.
Facebook nu doreşte să înregistreze doar denumirea mărcii ca atare – evident, acest lucru a avut loc demult, nu fără scandal. Facebook este denumirea în engleză a albumelor de absolvire, iar Aaron Greespan, un coleg al fondatorului facebook Mark Zuckerberg, a cerut anularea patentului pe marca respectivă, spunând că termenul era folosit cu mult timp înainte să apară siteul. Până la urmă oamenii s-au înţeles însă.
Acum, problema este alta: facebook este un substantiv compus, iar în ultimul timp au apărut deja firme care profită de popularitatea mărcii prin alegerea unui nume similar. De curând a fost lansată o platformă de interacţiune pentru profesori, denumită teachbook. Facebook a dat în judecată firma, spunând că folosirea sufixului book ar fi doar o încercare de a profita pe căi facile de renumele mărcii.
Dar gigantul american s-a gândit acum că şi prefixul face ar putea avea aceeaşi soartă şi vrea să-l înregistreze preventiv şi pe acesta. Asta e totuşi ceva mai complicat – există de mai mult timp produse care încep cu substantivul face. Şi ele nu sunt deţinute de nişte necunoscuţi. De exemplu, Apple oferă ca aplicaţie pentru iPhone 4 un program de videochat care se numeşte facetime. E ca atare de aşteptat ca Apple să se opună intenţiei facebook, dar între timp a apărut un alt contestatar – e vorba de acelaşi Greenspan, care deţine şi e un soft denumit facecash, o aplicaţie mobilă pentru plăţi online.