Deficit de ... România
Comentariu de Dan Carp
16 Martie 2011, 15:03
România exportă tot mai puternic în ultima vreme. În ianuarie, potrivit ultimelor date ale Institutului Naţional de Statistică, din ţară au ieşit bunuri în valoare de aproape trei miliarde şi jumătate de euro. Este o sumă cu aproape 50% mai mare decât cea din aceeaşi lună a anului trecut. În acelaşi timp, importurile au crescut ceva mai puţin, cu circa 30% în ianuarie 2011 faţă de ianuarie 2010. Asta înseamnă că deficitul comercial, sau diferenţa între importuri şi exporturi pe parcursul unui an, este din ce în ce mai mic, ba chiar tinde să se transforme în excedent. În prezent, acest deficit este mai mic de 200 de milioane de euro, în timp ce la începutul anului trecut era de 500 de milioane. Este practic, cel mai mic deficit comercial înregistrat în ultimii ani într-o ţară obişnuită să importe mult mai mult decât exportă.
Deficitul comercial intră în calculul Produsului Intern Brut, ceea ce înseamnă că o micşorare a acestuia ar duce la o creştere a PIB-ului. Şi aşa, creşterea economică preconizată ar putea să apară din banii încasaţi pe comenzile din străinătate.
Creşterea exporturilor este explicată de o mai mare pondere a industriei în economie. Pur şi simplu, fabricile şi uzinele româneşti au găsit în străinătate, unde criza se apropie de sfârşit, o piaţă de desfacere a produselor pentru care în ţară oricum nu prea sunt bani.
O altă observaţie interesantă este făcută de bloggerul şi jurnalistul Lucian Davidescu. Preţul mare al combustibilului, la nivel mondial, ar fi în avantajul României. Deşi în scădere, acesta este încă suficient de mare pentru ca importurile din China, cel mai mare producător de bunuri din lume, să nu mai fie la fel de atractive. Transportul costă prea mult, aşa că firmele europene preferă să ţină producţia în ţări aproximativ la fel de ieftine, dar mai apropiate, iar România şi Bulgaria se înscriu în acest profil. Preţul mare al benzinei ar funcţiona astfel ca un fel de barieră protecţionistă.
Deşi această explicaţie este credibilă, este interesant că cel mai mare avânt îl au totuşi exporturile către ţările din afara Uniunii Europene. Produsele româneşti par să fie în prezent, la tot mai mare căutare pe toate cele şase continente.