Autostrăzile în procente
Comentariu de Dan Carp
15 Octombrie 2011, 22:21
Autostrăzile sunt unul dintre subiectele care provoacă cele mai aprinse dispute în rândul românilor, cu mașină sau fără. De ceva vreme încoace lucrurile par să se miște mai bine. Însă nu pe toate șantierele se lucrează în același ritm. Ziarul Financiar a solicitat Companiei Naționale de Drumuri datele privind situația actuală a lucrărilor și le-a comparat cu situația din luna iulie 2010. Rezultatul: la unele tronsoane, compresoarele aleargă din greu și lucrările sunt aproape gata. La altele însă, pare ca se lucrează cu lopățica
Lucrările la tronsonul Suplacu de Barcău-Borș au avansat cu 2% în mai bine de un an. Poate nu ar părea atât de puțin dacă nu am ști că autostrada are în total în jur de 50 de kilometri. Un avans de 2% înseamnă exact 1,28 kilometri. În mai bine de un an de zile, asta înseamnă un avans de trei metri pe zi. La fel, pe șantierul Moara Vlăsiei-Ploiești, lucrările au avansat în 14 luni cu 12%. Două treimi din acest tronson sunt finalizate.
De cealaltă parte, autostrada campioană este cea care conectează Aradul și Timișoara. De vara trecută încoace s-a realizat aproape jumătate din lucrare. În total, trei sferturi din aceasta autostradă sunt finalizate, după ce în iulie 2010, lucrările erau la 29%. Construcția a avansat rapid și la varianta ocolitoare a Aradului. Abia începută în iulie 2010, acum, lucrările sunt pe jumătate gata. Cea mai aproape de finalizare este însă autostrada București-Moara Vlăsiei. Construcția e gata în proporție de 85% și primii 13 kilometri ar trebui sa fie finalizați luna aceasta.
În medie, pe cele opt șantiere actuale de autostrăzi, construcția e finalizată în proporție de 60%, deși e vorba de lucrări începute în 2007, care ar fi trebuit să fie gata în 2010. Până acum constructorii au fost plătiți pe ce au lucrat: compania de drumuri a plătit jumătate dintr-un total de 1,5 miliarde de euro pentru cei 243 de kilometri de autostradă la care se lucrează în prezent.