Accesul pe siteurile Times şi Sunday Times costă o liră pe zi
IT la inbox
08 Iulie 2010, 10:11
Deja nu mai e neapărat o ştire, dar poate că merită să-i dedicăm totuşi ceva spaţiu: publicaţia britanică Times a început să taxeze cititorii pentru conţinutul accesat pe internet.
Accesul pe siteurile Times şi Sunday Times costă o liră pe zi sau, dacă cititorul doreşte un abonament, două lire pe sătămână. Times devine aşadar a treia publicaţie de prestigiu care a încetat să oferă gratuit accesul la produsul său online, după Financial Times şi Wall Street Journal. Mişcarea grupului News International, care deţine cele două publicaţii, este una destul de riscantă şi toată lumea stă cu ochii pe evoluţia proiectului, în special pe rentabilitatea acestuia. Presa scrisă s-a văzut confruntată în ultimii ani cu o scădere a numărului de cititori şi de aici a veniturilor din publicitatea din media tipărite. Creşterea veniturilor din publicitatea online nu a reuşit să contrabalanseze decât în mică parte pierderile din print. S-a vorbit chiar de o canibalizare a ziarelor de către propriile siteuri – dacă cineva poate citi articolele gratis de ce ar mai cumpăra ziarul? Pariul pe conţinutul plătit poate fi câştigat de Times – şi evident, de alte publicaţii – dacă numărul de cititori plătitori rămâne atât de mare încât poate să genereze venituri mai ridicate decât cele de publicitate online, pentru că e clar că numărul de accesări o să scadă semnificativ şi publicitarii vor înceta să mai plaseze reclame pe siteurile contra cost. Dar deşi traficul de pe siteul Times a scăzut cu 60% de la introducerea taxei, scăderea e mai mică decât se aşteptau observatorii. Interesant este că cei care nu au mai intrat pe siteul Times nu s-au dus încă pe paginile marilor concurenţi Guardian sau Daily Mail.