Idei de afaceri
Franciza
Articol de Daniel Neguţ, 17 Noiembrie 2011, 04:32
Fiecare dintre noi visează la o afacere prosperă, din care să rezulte bani suficient de mulţi. Iar, la originiea oricărui demers, stă ori o idee personală, ori una împrumutată de la alţii, verificată deja, în timp. Pentru a prelua – cu o deplină respectare a legii - ceea ce au gândit şi valorificat proprietarii unor companii de renume, putem recurge la varianta achizitionarii unei FRANCIZE.
De ce am investi într-o astfel de afacere? Datorită siguranţei zilei de mâine, redată de ziua de... ieri. Ştim deja că acel produs sau serviciu a prins pe piaţă şi avem la indemana mai mult decât un plan de marketing.
Franciza este o formă de comerţ care pune în legatură un „francizor” – proprietar al unei mărci şi deţinător de know-how – şi un comerciant independent, care se numeşte „francizat”.
Pentru proprietarul afacerii, franciza este un mod de extindere a afacerii.
Pentru francizat - este o oportunitate de a deschide şi a conduce o afacere, sub o marcă recunoscută.
Printre trăsăturile esenţiale ale unei afaceri în sistem de franciză, se numără următoarele:
- francizorul acordă comerciantului dreptul de a exploata o afacere, în conformitate cu conceptul său, autorizându-l să utilizeze marca produselor sau marca serviciilor sale, metodele tehnologice şi de operare a afacerilor, ori sistemul de proceduri;
- tot francizorul acordă asistenţă tehnică şi comercială, în cadrul şi pe durata termenului specificat în contractul de franciză;
- în schimb, comerciantul – adică, francizatul - plăteşte francizorului o taxă de intrare în reţea şi redevenţe, dar şi inveşteşte capital propriu pentru dezvoltarea afacerii.
Faţă de multitudinea şi diversitatea afacerilor care se extind în prezent, în sistem de franciză, o clasificare atotcuprinzătoare este imposibil de realizat.
Putem, însă, să vă dezvăluim care sunt domeniile cele mai populare.
Astfel, 30% din francize activeaza in sectorul serviciilor personale, 28% in retail si 25% in industria fast-food.
În România, aveţi posibilitatea de a obţine o franciză chiar şi pentru o taxă de intrare în reţea de până în 10.000 de euro, ceea ce este convenabil, având în vedere că suscesul este asigurat prin notorietatea deja existentă.
Rămâne doar să vă alegeţi afacerea la care consideraţi că v-aţi putea pricepe şi să-l găsiţi pe acel proprietar al mărcii respective dispus sa va ofere şansa de a intra în reţeaua lui.