Revista presei economice, 19 aprilie
Articole din Curierul Naţional, Ziarul Financiar, Bursa şi Economistul.
Articol de Florin Lepădatu, 19 Aprilie 2011, 10:50
Din paginile Curierului Naţional aflăm că Ministerul Transporturilor intenţionează să contracteze pînă în luna iunie lucrări de aproape 3,3 miliarde de euro, atât pentru infrastructură rutieră, cât şi pentru cea feroviară, potrivit secretarului de stat Alexandru Nazare.
Din suma totală, aproximativ 1 miliard de euro reprezintă patru tronsoane de autostradă, pentru care au fost desemnaţi constructorii, dar încă nu au fost semnate contractele.
Astfel, licitaţiile pentru porţiunile Nădlac -Arad, Timişoara -Lugoj, Lugoj -Deva şi Orăştie - Sibiu de pe coridorul patru de transport european se află în perioada de contestaţii.
Ziarul Financiar face cunoscut faptul că preţurile locuinţelor din cinci dintre cele mai mari ansambluri rezidenţiale din Capitală au scăzut în lei cu doar 2 - 3 la sută pe parcursul ultimilor trei ani, în ciuda perioadei de recesiune care a dus la blocarea tranzacţiilor.
În euro, dezvoltatorii au redus preţurile cu 15 - 17 la sută, dar deprecierea cursului leu-euro cu circa 13 la sută a anulat astfel discounturile operate de către investitorii imobiliari.
Acelaşi ziar precizează că volumul de maşini mai vechi de zece ani ce vor putea fi casate în acest an în cadrul programului "Rabla" va urca la peste 130.000 de unităţi, faţă de 60.000 cât sunt aprobate până în prezent.
În ceea ce priveşte taxa de poluare, potrivit ministrului mediului, sunt şanse mici ca ea să fie modificată în condiţiile în care ea a fost redactată în colaborare cu Comisia Europeană, în timp ce decizia Curţii Europene de Justiţie din urmă cu două săptămâni, care pune sub semnul întrebării legalitatea taxei, face referire la o ordonanţă de urgenţă din 2008.
Ziarul Bursa anunţă că luna martie a venit cu veşti bune pentru cei care nu consumă alimente sau energie.
Indicele preţurilor, care nu include preţurile reglementate, a crescut cu doar 0,2 la sută faţă de luna precedentă, iar creşterea anuală a fost de 5,7 la sută.
Acelaşi ziar ne informează că ţara noastră are avantaje geografice competitive şi poate deveni, prin intermediul portului Constanţa, una dintre rutele comerciale majore din viitor, însă este nevoie de îmbunătăţirea infrastructurii şi implementarea unor modificări legislative esenţiale, cum ar fi, printre altele, amânarea plăţii TVA la import pentru toate companiile, indiferent de cuantumul importurilor, se arată într-un raport recent al PricewaterhouseCoopers.
Economistul semnalează că obţinerea sau acordarea unui credit poate constitui un demers extrem de anevoios.
Astfel, orice IMM care are nevoie de un credit şi care nu are garanţii proprii în procentul solicitat de bancă poate apela la garanţiile Fondului Naţional de garantare a Creditelor pentru IMM-uri, care vor putea acoperi creditele sau scrisorile de garanţei bancară acordate de cele mai importante 30 de bănci comerciale din România.