Revista presei economice, 15 aprilie
Articole din Ziarul Financiar, Bursa şi Curierul Naţional.
Articol de Florin Lepădatu, 15 Aprilie 2011, 11:02
Volatilitatea preţurilor la alimente şi creşterea preţurilor la combustibili provoacă cum e şi firesc îngrijorare, iar perspectiva unei creşteri economice este legată, oricât de mult s-ar strădui unii să o contrazică, de aportul investiţiilor. Ziarul Bursa face cunoscut faptul că România ocupă locul trei în Uniunea Europeană în funcţie de ponderea investiţiilior în PIB, dar nevoile sunt nelimitate şi trebuie prioritizate, întrucât primăriile nu pot avea "şi şcoală, şi poduri şi dispensare şi drumuri şi stadioane", potrivit opiniei economistului-şef al BNR, Valentin Lazea. Pe de altă parte, Lazea a atras atenţia că este nevoie de conştientizarea diferenţelor regionale existente în ţara noastră.
Ziarul Financiar preia opinia investitorilor, care solicită şi ei, priorităţi în alocarea resurselor. Aceştia consideră că autostrada Nădlac-Sibiu ar trebui să fie pe primul loc în lista celor cinci investiţii pentru următorii cinci ani, având în vedere impactul în economie, cheltuielile bugetare şi cofinanţările de la Uniunea Europeană. Investiţia, estimată la 3-4 miliarde de euro, ar avea ca impact o creştere de 3,6 puncte a PIB pe termen mediu şi crearea a 74.000 de noi locuri de muncă.
Pe poziţia secundă în lista proiectelor figurează continuarea lucrărilor la Autostrada Bucureşti - Braşov. Topul investiţiilor prioritare este completat de proiectele de infrastructură Craiova - Constanţa, hidrocentrala Tarniţa - Lăpuşteşti şi proiectul paenuropean lansat recent, Extreme Light Infrastructure. Acelaşi ziar ne anunţă că Ministerul Economiei nu va renunţa la extracţia de cărbuni şi la producţia de energie bazată pe această resursă, deşi în ultimii 20 de ani subvenţiile pentru susţinerea mineritului s-au ridicat la circa 6,7 miliarde de dolari, iar companiile de profil continuă să fie pe primele locuri cînd vine vorba de datorii şi pierderi. Oficialii ministerului, însă spun clar: dacă nu produci, nu exişti.
Totodată, aflăm că pe 19 iunie va fi organizat un referendum prin care bucureştenii se vor pronunţa dacă sunt de acord sau nu cu dispariţia funcţiilor de primar de sector aleşi de cetăţeni şi a consililor locale de sector. Efectul principal al unui "da" majoritar va fi că bugetele cumulate ale sectoarelor - 1 miliard de euro în 2010 - vor trece la bugetul Municipiului care se apropie şi el de 1 miliard de euro, iar puterea în Bucureşti se va concentra în mîna unui singur om - primarul general - şi a unui singur consiliu - cel al Municipiului Bucureşti.
Curierul Naţional ne anunţă că Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Anca Boagiu, susţine că instituţia pe care o conduce a realizat economii de 600 de milioane de euro din licitaţiile pentru lucrările de infrastructură, ca urmare a noilor reguli. Economiile realizate vin din diferenţa dintre bugetul maxim acordat pentru un proiect şi suma cu care lucrarea a fost câştigată la licitaţie.