Revista presei centrale, 24 august
Articole din Curierul Naţional, Evenimentul Zilei, Adevărul şi România Liberă.
Articol de Costi Dumăscu, 24 August 2011, 08:46
Două subiecte ocupă spaţii importante în presa zilei : posibila începere a exploatării aurului la Roşia Montană (în condiţiile creşterii cotaţiilor mondiale ale metalului preţios) şi la fel de posibila îngrădire a circulaţiei maşinilor înmatriculate în Bulgaria.
Ambele teme "produc" opinii pro şi contra în paginile ziarelor.
Unde se va opri febra aurului? Preţul acestuia a ajuns ieri la un nou record, peste 1.900 de dolari uncia.
Curierul Naţional consemnează opiniile economiştilor care spun că preţul va continua să crească, ţinând cont de situaţia economică mondială.
Până la sfârşitul anului, cotaţia aurului ar putea ajunge la 2.000 de dolari uncia.
În aceste condiţii, la noi, proiectul minier de la Roşia Montană a devenit în ultimele zile un subiect fierbinte pe agenda publică : chiar presa de la Bucureşti este astăzi împărţită în chestiunea demarării sau nu a exploatării.
Evenimentul Zilei : preşedintele ţării a afirmat luni seară că proiectul este mai necesar ca oricând : măreşte rezerva de aur a BNR şi creează locuri de muncă.
Aurul de la Roşia Montană - mai zice Evenimentul Zilei - ar putea aduce României miliarde de dolari.
Rezerva de aur a BNR nu este însă, decât un alibi pentru Roşia Montană - consideră Adevărul.
Necesitatea suplimentării rezervei de aur nu justifică urgentarea proiectului, continuă ziarul care a stat de vorbă cu mai mulţi analişti : aceştia susţin că preţul-record de acum al aurului este unul speculativ, deci aceste cotaţii vor scădea pe viitor.
Alt subiect comun în presa zilei : maşinile înmatriculate în alte ţări (îndeosebi în Bulgaria) care circulă pe şoselele de la noi.
România Liberă publică trei motive pentru care maşinile îşi pierd "paşaportul bulgăresc" : şoferii nu plătesc taxa de mediu, maşinile nu au asigurare în România şi sunt folosite deseori în comiterea de infracţiuni pentru că sunt greu de verificat, susţine Poliţia.
"Maşinile fantomă" din Bulgaria nu vor mai fenta taxele - titrează şi Evenimentul Zilei.
Românii care au maşini cu numere de Bulgaria, radiate în ţara vecină, vor fi toleraţi să circule doar 90 de zile pe an, după care vor fi obligaţi să intre în legalitate şi să achite taxele.
Şi totuşi - apreciază editorialistul României Libere, Lucian Davidescu - presupusa limitare la trei luni a timpului în care o maşină poate sta în România are două probleme : nu există nici un registru pe baza căruia să se poată dovedi că maşina n-a ieşit din ţară în acest interval şi,chiar dacă ar exista, ameniţarea contravine flagrant principiilor liberei circulaţii în Uniunea Europeană.
În consecinţă, ameninţarea autorităţilor române ar putea cel mult să-i descurajeze pe contribuabilii naivi de la a-şi mai înmatricula maşinile în Bulgaria.
Numai că - mai zice Lucian Davidescu - naivii care să se mai lase influenţaţi de stat sunt din ce în ce mai puţini.