Operațiunea „Goût de France/Good France”
Cinci restaurante din România participă la cea de-a treia ediție a evenimentului internațional
Articol de Sorina Man, 20 Martie 2017, 14:43
Cinci restaurante din România participă în acest an , pe 21 martie, la operațiunea „Goût de France/Good France”, organizată la inițiativa celebrului chef Alain Ducasse și a Ministerului francez al Afacerilor externe și Dezvoltării internaționale. Este vorba despre Barbizon Steak House din București (chef Ștefan Popescu), Gargantuad’Oro din București (chef Cesar Alonso Velasquez Baez), Le Bistrot Français din București (chef Sorin Miftode ), Naan Food & Drink Studio din București (chef Marian Piersinaru și chef Gabriel Ilie), și Sabres din Timișoara (chef Daian Popescu și chef Iuliu Ciornei).
(Foto credit Ambassade de France en Roumanie )
La conferința de presă organizată de Ambasada Franței în România , cei patru maeștri bucătari prezenți la eveniment au oferit detalii legate de meniul special pregătit pentru data de 21 martie.
Chef Cesar Alonso Velasquez Baez propune un meniu compus din terină de foie gras cu chutney de caise, vol au vent cu somon marinat și crème fraîche, piept de rață crocant cu sos de smochine și sufleu de cartofi dulci și mousse de ciocolată albă cu zmeura și biscuit crocant..
Chef Sorin Miftode pregătește un meniu cu tartar de Saint Jacques cu anghilă și sos de yuzu , lup de mare gătit în stil basc cu legume de sezon, sos șofran și fâșii de vânătă prăjită, piept de porc crocant-fondant cu sos ravigote, legume crocante, brânză brie cu trufe negre de Transilvania, ganache de ciocolată spumos, crocant și cremos , înghețată de arahide cu sare afumată și piment de espelette.
Chef Ștefan Popescu propune o cină cu scoici Saint Jacques la tigaie , ciuperci porcini și sos de unt, mușchi de vită Limousine, piure de cartofi cu coriandru, roșii cherry umplute cu legume, cartofi dauphinoise și sos bordelaise, platou de brânzeturi franțuzești cu mere proaspete, struguri și miez de nucă, mille-feuille cu cremă de migdale și zmeură proaspătă.
Chef Marian Piersinaru și chef Gabriel Ilie au pregătit un meniu special cu un antreu pe bază de brânză de capră, alcătuit din quiche lorraine cu chevre, bacon, praz și sparanghel, canape de sfeclă roșie coaptă, chevre cu pudră de fistic, anghinare coaptă și dulceață de smochine și rulou de somon Grav Lax cu chevre, piure de morcov cu portocale și Chanterelle. Felul principal constă în pulpe de rață gătite la garniță cu piure Macaire, hribi sauté, sos de vin roșu cu eșalotă. Ca desert a fost aleasă o tartă de pere cu sos de ciocolată și înghețată de vanilie.
Goût de France /Good France își dorește să pună în valoare stilul de viață francez, produsele specifice anumitor zone și să valorifice Franța ca destinație turistică.
Astăzi, gastronomia este unul dintre primele criterii citate ca fiind determinante de către turiștii care aleg Franța (o treime dintre sejururi), și este un domeniu care participă intens la promovarea culturii franceze în lume. Astfel, Goût de France/Good France va fi din nou un instrument formidabil de promovare a turismului în Franța.
Inspirându-se de la Auguste Escoffier care a inițiat în 1912 „Dineurile lui Epicur” – același meniu, aceeași zi, mai multe orașe din lume, și pentru cel mai mare număr de invitați - „Goût de France/Good France” reia această frumoasă idee cu dorința de a asocia restaurante din cele patru colțuri ale lumii.
Peste 2000 de chefi de pe cinci continente vor aduce din nou un omagiu excelenței bucătăriei franceze și valorilor sale printr-un meniu specific: rețete inspirate din savoir-faire-ul francez.
Fiecare rețetă va fi dovada unei bucătării care utilizează puține grăsimi, puțină sare și zahăr, cu o atenție deosebită pentru hrana sănătoasă și mediu.
Formarea bucătarilor și școlile de profil au fost alte două teme abordate în cadrul conferinței organizate vineri 18 martie de Ambasada Franței în România.
Jean-Philippe Bichaud, expert tehnic internațional în domeniul învățământului profesional, a vorbit despre inițiativele din domeniul HORECA puse în aplicare de Institutul francez din România în parteneriat cu liceele profesionale din România. „Atât Franța cât și România sunt foarte preocupate și au o cooperare strânsă în ceea ce privește formarea educativă, mai ales la nivelul filierelor profesionale . Ambițiile noastre se referă la mai multe domenii, științific, industrial, dar în special cel HORECA. Numeroase societăți au o nevoie pregnantă de mână de lucru calificată și de personal care să fie format în mod corect. În Franța, sectorul HORECA este al patrulea ca nivel de forță de muncă angajată, cu peste 900000 de salariați și care angajează anual 60000 de persoane, fiind în plină dezvoltare, ca și în România.
Avem un proiect bilateral de colaborare în domeniul turismului, intitulat Întâlnirile franco-române din turism, care a fost inițiat în ianuarie 2016. Proiectul este implementat de către Ambasada Franței în România, Institutul francez , cu sprijinul Ministerului Educației Naționale din România, al Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, dar și cu sprijinul Secretariatului de Stat pentru Turism și al Federației Naționale din industria hotelieră. Acest proiect a permis demararea unei serii de acțiuni de formare în domeniul turismului, cum ar fi înființarea unei rețele pilot, compusă din 18 licee de specialitate, cu profil de HORECA și de turism. Aceasta va permite implementarea acțiunilor de cooperare și schimb bilateral. De pildă, săptămâna viitoare, un grup de director reprezentând aceste 18 unități de învățământ va efectua o deplasare de studiu la Lyon . Această vizită de studiu are ca obiective familiarizarea cu sistemul francez de formare profesională și tehnică, pe de o parte, iar pe de altă parte cu sistemul de formare continuă pentru adulți. Se vor vizita unități de învățământ care au așa-zisele restaurante-școală sau hoteluri-școală , prilej cu care se va putea măsura interesul pedagogic pentru acest aspect, dar vor fi puse la punct și proiecte de parteneriat în cadrul Programului ERASMUS, de mobilitate a profesorilor și elevilor și favorizarea schimburilor la nivel bilateral.
Am inițiat totodată un LABELde excelență lingvistică," VORBIM FRANCEZA ", în parteneriat strâns cu Federația industriei hoteliere din România . Acesta atestă faptul că toți salariații din structurile turistice , hoteluri sau restaurante, sunt capabili să comunice cu clienții francofoni. Acest LABEL pune în valoare întreprinderile din sectorul turismului dar atestă în același timp că echipele lor dispun de competențe lingvistice, necesare pentru a asigura un serviciu pe măsură și o primire de calitate a clientelei francofone în România.
O a treia acțiune se referă la faptul că în luna mai Institutul Francez din România va lansa un concurs, primul ACCATHON din domeniul turismului . Denumirea provine dintr-o combinație prescurtată a cuvintelor franțuzești "accueil" și "marathon" care înseamnă "primire" și "maraton". Este vorba despre o inovație în domeniul informatic, care își propune să dezvolte instrumente de învățare pentru elevii școlilor hoteliere și să dinamizeze acest sector. Acest Accathon din turism presupune realizarea unui concept și prezentarea unui proiect digital care va fi preluat ulterior în școli. Acest concurs va antrena elevi din școlile informatice dar și elevi din filierele HORECA. Ei vor încerca împreună să găsească răspunsuri la problematicile acestui sector de activitate.
Propunem de asemenea și burse de studiu care să le permită studenților români din filierele HORECA să-și completeze pregătirea sub formă de licență sau masterat. Pot să vă spun că Institutul Francez are posibilitatea de a oferi două sau trei burse de studii în domeniul HORECA și sper că studenții români vor profita de acest lucru. „
Cristiana Andrei, manager general la Adi Hădean Projects, a vorbit despre Școala de Bucătari din cadrul Asociației “Adi Hădean”. „În urmă cu doi ani, Adi Hodean a hotărât să transforme ideea de școală de meserii în școală de gust. Uitându-se la școala pe care a urmat-o el și văzându-și nemulțumirea legată de faptul că a făcut foarte multă teorie și practică mai deloc, uitându-se la ce se întâmplă în Franța și în alte țări, s-a hotărât să deschidă o școală socială de bucătari la Cluj. Având în minte faptul că , în urmă cu câțiva ani, meseria de bucătar nu avea o reputație prea bună la noi , în vreme ce în alte țări era foarte respectată, ba mai mult avea o aură de celebritate dată de bucătarii-șefi cu stele Michelin, a zis că este momentul să se schimbe ceva și în România. La această școală, elevii fac teorie șase luni și practică încă șase luni. Gătesc cam o dată pe lună la evenimente private. După un an, un an și jumătate, ei sunt gata să intre în bucătării, cu niște cunoștințe solide, iar noi avem mare încredere că ei pot să livreze mâncare bună în România, să contribuie la ideea de gastronomie din România și, poate, să ajungem să avem și noi restaurante cu stele Michelin.„
AUDIO
reportaj „Goût de France/Good France” 2016 (MATINAL)
reportaj „Goût de France/Good France” 2016 (PRIETENII DE LA 10)