CALENDAR CULTURAL 28 aprilie - 4 mai 2018
Recomandări. Știri, reportaje,interviuri
Articol de Sorina Man, 01 Mai 2018, 11:00
Emisiunea CALENDAR CULTURAL se difuzează sâmbăta, de la ora 6,05 la 7,00.
Ediția din data de 28 aprilie 2018
*****
Pe data de 29 aprilie este celebrată Ziua Internațională a Dansului.
Cu acest prilej, Centrul Național al Dansului București (CNDB) deschide duminică porțile Arhivei și ale Mediatecii, la sediul din Bd.Basarabiei nr.80-82, invitând publicul la un eveniment maraton de lectură. Lecturile sunt propuse și performate de coregrafi și dansatori, teoreticieni, artiști din domenii creative și studenți ai UNATC.
Maratonul de lectură începe la ora 16,00, intrarea la eveniment fiind liberă.
*****
La Alba-Iulia se desfășoară până pe data de 1 mai Festivalul Roman Apulum. Ediția de anul acesta este una specială și a fost denumită în mod simbolic "ÎNCEPUTURI".
Reporter Andreea Bogdan
Festivalul Roman Apulum se desfășoară anual în preajma zilei de 1 mai și adună peste 300 de renactori și 13 asociații de profil care întruchipează soldați și civili, războinici daci, gladiatori, meșteșugari sau dansatoare. Pe parcursul a patru zile vizitatorii vor putea lua contact cu realitățile unei lumi demult apuse, cu demonstrații militare romane, cu războaie între daci și romani, cu lupte de gladiatori, cu ateliere de lucru, cu jocuri și târguri de sclavi.
Anul Centenarului unește sub egida festivalului renactori din țări precum Spania, Italia, Germania, Bulgaria, Ucraina și Republica Cehă. Ediția specială a festivalului din 2018, denumită în mod simbolic ÎNCEPUTURI, face trimitere către începuturile poporului român și este axată pe perioada celor două războaie daco-romane și formarea poporului român.
Civilizația daco-romană va fi prezentată publicului larg sub diverse forme, demonstrații militare, ateliere interactive, teatru antic, ghidaje tematice și gastronomie antică. Toate momentele sunt însoțite de explicații de specialitate.
AUDIO
*****
La București și în alte opt orașe din țară continuă proiecțiile din cadrul Festivalului Filmului Francez 2018.
Actorul Vincent Macaigne, regizor și realizator de film, a venit la București pentru a vorbi cu publicul român despre primul său film de lung-metraj, inclus în secțiunea Competiție a festivalului.
AUDIO (interviu)
*****
Până pe data de 3 mai pot fi văzute câteva filme în premieră și la Festivalul Filmului American. Între acestea se numără și filmul Wonderstruck, în regia lui Todd Haynes, cu Julianne Moore în distribuție. Filmul prezintă o călătorie înduiosătoare în istoriile paralele ale unui oraș și ale oamenilor care îl definesc.
Iubitorii genului documentar au șansa de a urmări câteva producții britanice importante în cadrul unei noi ediții a British Documentary, aflat în desfășurare până pe data de 30 mai la Brașov.
Reporter Nicolae Jalea
British Council și Asociația Artburg organizează cea de-a treia ediție a proiectului British Documentary la Brașov, găzduită de Centrul Multicultural al Universității Transilvania. British Documentary este unul dintre cele mai longevive proiecte ale Consulatului Britanic în România. Proiectul a debutat în 2010, aducând în fața publicului cele mai bune documentare britanice. Anul acesta, șase documentare vor fi prezentate în fiecare seară de miercuri, începând cu ora 18,00. Filmele sunt subtitrate în limba română. intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile. Documentarele dezbat dileme actuale, fie în materie de activism, politică, societate, fie mass-media, ecologie sau istorie.
Ediția a treia a fost deschisă miercuri cu documentarul "Mulțumesc pentru ploaie" . Filmul spune povestea lui Kisiliu, un fermier kenyan care se transformă dintr-un simplu tată într-un lider comunitar. Documentarele continuă până pe data de 30 mai. Seria se va termina cu filmul de excepție din zona științei "În mintea lui Einstein - enigma spațiului și a timpului".
AUDIO
*****
La Teatrul Clasic Ioan Slavici din Arad, are loc duminică seara - 29 aprilie - premiera unei piese realizată în parteneriat cu Teatrul Nottara din București.
Reporter Ioan Suciu
Duminică, în Sala Mare a Teatrului Clasic Ioan Slavici, publicul poate asista la prima reprezentație arădeană a spectacolului "Disputa", de Pierre Marivaux, în regia lui Vlad Massaci, coproducție a teatrului din Arad cu Teatrul Nottara din București.
Vlad Massaci - De când am citit pentru prima oară textul , chiar dacă nu e unul dintre cele mai cunoscute și mai bine dezvoltate texte ale lui Marivaux, m-am gândit cât de simpatic este că cineva , pe la 1740, s-a gândit să ne arate pe scenă cum s-au inventat cele mai simple lucruri, cum s-a descoperit sărutul sau cum s-a descoperit sentimentul pe care îl ai când atingi pentru prima oară mâna altui om, când cunoști pe cineva de sex opus... Și toate astea sunt așa de la facerea lumii, de altfel și decorul sugerează un fel de paradis...
I.S. - Cât de actuale sunt, față de acum 300 de ani, aceste sentimente primare? Sunt aceleași probleme cu care se confruntă tinerii ?
Vlad Massaci - Tema asta a iubirii transcende toate generațiile . Noi am încercat să facem un fel de evoluție a instictului erotic care se transformă întâi în narcisism, pentru că personajele încep să se descopere întâi pe sine, apoi se transformă în iubire, apoi în gelozie, în furie până intrăm într-un fel de haos al erotismului în care se pare că trăim azi.
Scenografia este una de excepție și îi aparține Iulianei Vâlsan, care a gândit pentru Arad un alt decor decât cel de la București.
"Propun o poveste foarte frumoasă, un fel de "Visul unei nopți de vară", lucrată de mine cu foarte mult umor. cu o temă care pe mine mă preocupă, și anume raportul pe care îl avem cu lumea acestui timp , la care se face referință, și modul în care ne raportăm la marile valori, atât interioare cât și exterioare. Valorile puse în scenă, dacă ne gândim la nivelul afectiv, sunt cele ale sincerității și crudității absolute ale instinctelor și sentimentelor pe care le încercăm la o vârstă extrem de crudă, adică primele impulsuri pe care le avem, și cum ele - din păcate - se distorsionează într-o lume complet razna."
Echipa artistică are în distribuție actori din ambele teatre.
Prințul din piesa lui Marivaux este cunoscutul actor arădean Zoltan Lovasz.
"Se pleacă de la următoarea premiză - prințul și prințesa au o discuție dacă bărbatul sau femeia, sexul masculin sau sexul feminin, a fost primul care a trădat în dragoste. Și atunci el face un experiment. În urmă cu 16 ani el a adus patru copii, doi de sex masculin și doi de sex feminin, care nu s-au văzut niciodată între ei dar au avut o bonă și un îngrijitor comun. Prințul hotărăște, cu acest experiment, să se întâlnească cei patru copii și astfel să vadă care sunt primele lor instincte. Copiii se văd în oglindirea apei, apar primele semne de iubire ș.a.m.d. Aici este contemporaneitatea acestei piese, pentru că instinctele, primele semne de iubire sunt în permanență valabile."
Pe firul scurt Arad-București, cu câteva gânduri legate de colaborarea dintre cele două teatre, Marilena Țepuș - director al Teatrului Nottara:
"Jucându-se pe două scene, pentru două publicuri diferite , viața unui spectacol crește simțitor. De asemenea, scad costurile, pentru că o coproducție înseamnă și împărțirea acestor costuri. Ne-am împrietenit, colegii mei i-au adoptat pe colegii de la Arad și presupun că la fel se întâmplă și acolo, la Arad. Așa că i-aș invita și pe alți colegi de-ai mei, directori de teatre, să facă asemenea gesturi, pentru că rezultatul e în favoarea tuturor. Dacă actorii de la Arad vin și joacă pe o scenă în București, crescându-le capitalul de imagine, eu cred că pentru colegii mei de la București - care joacă pe scena teatrului din Arad - înseamnă același lucru. Actorii nu mai au acel tip de deschidere la televiziune, așa cum îl aveau înainte de 1989, și atunci trebuie să facem totul ca ei să depășească granițele teatrului în care sunt angajați."
AUDIO
*****
Teatrul Nottara din București are un parteneriat și cu Teatrul Marin Sorescu din Craiova și Festivalul Internațional Shakespeare din Craiova. Începând din acest an, la București se prezintă o secțiune Shakespeare , în paralel cu FIS, considerată totodată parte a FEST(in) pe Bulevard, organizat de Teatrul Nottara.
(interviu cu Marilena Țepuș, director al Teatrului Nottara )
S.M. - Cum a apărut ideea acestui parteneriat?
M.Ț - Acest pas este important pentru ambele teatre pentru că trupele acelea - care vin de peste mări și țări - ajung astfel și într-o capitală europeană, numită București, nu doar la Craiova, și , în loc de un spectacol sau două la Craiova, își îmbogățesc palmaresul și cu un spectacol în Bucrești, pentru publicul de aici.
Când am venit acasă din bejenia impusă de zece luni , pentru că aveam pe clădirea teatrului bulina roșie cu gradul I de risc seismic, am închis la București Anul Shakespeare 400 și atunci am convenit împreună să facem acest tip de parteneriat care sper să fie de bun augur și să continue.
S. M. - Să vorbim despre spectacolele ce pot fi văzute în acestă secțiune Shakespeare la Teatrul Nottara.
M.Ț. - În primul rând, vorbim de Planeta Shakespeare și de spectacole de pe cinci continente. Este fantastică această deschidere a lui Emil Boroghină care a găsit pentru fiecare ediție a festivalului o temă incitantă. Dacă vă aduceți aminte, a fost o ediție întreagă dedicată lui Hamlet și toți ne-am gândit că ne vom plictisi groaznic. Nu s-a plictisit nimeni la vreun spectacol pentru că toate erau atât de diferite, pentru că veneau de pe toate continentele.
Planeta Shakespeare mi se pare extraordinară din două motive. Suntem sub semnul Centenarului, care înseamnă o sută de ani împreună, dar cu Shakespeare suntem de patru sute de ani împreună și nu ne-am plictisit deloc. Ca urmare, avem spectacole din Europa, spectacolul nostru cu Mult zgomot pentru nimic, care deschide această secțiune a Festivalului Shakespeare la București dar și a "Fest(in) pe bulevard", avem o trupă londoneză care va avea spectacol, după care așteptăm o trupă din Asia, din Coreea de sud , apoi din Africa de sud și din America.
Gândul meu este să vorbesc îm mod special despre două din aceste reprezentații, care mie mi se par punctele culminante. Este vorba despre "Romeo și Julieta", o producție coreană din Seul. Am văzut costumele... Este o spumă de culoare și costume. Este un spectacol îmbrăcat cumva în tradițiile coreene, se îmbină povestea pe care o știm noi cu tradiția asiatică.
Celălalt spectacol este "Othello Remix", din SUA, care va fi în pași de hip-hop. Abia aștept să văd ce se va spune despre acest spectacol, mai ales că avem și noi un "Hamlet" la Timișoara, despre care s-a vorbit mult și bine anul trecut, după ce a participat la două festivaluri bucureștene, la cel de la Excelsior dar și la festivalul nostru.
Dar, dincolo de asta, cred că merită toate să fie văzute, chiar dacă am mai văzut variante cu "Machbeth" sau "Henric al V-lea" sau cu "Mult zgomot pentru nimic ". Am aflat că este premieră la Teatrul de Comedie, în regia lui Andrei Șerban. Iată că în București se joacă două spectacole cu "Mult zgomot pentru nimic", al nostru se joacă de vreo șase ani cu casa închisă, le urez să se joace și la Comedie tot cam atât sau poate și mai mult!
AUDIO
*****
Craiova - Festivalul Internațional Shakespeare
Reporter Florin Firu
F.F. - Spectacolul de debut, "Poveștile africane ale lui Shakespeare", regizat de Krzystof Warlikowski, noul spectacol de teatru comunitar itinerant "Visul unei nopți de vară " și reprezentațiile teatrale în aer liber ale companiei Okaua sunt doar câteva dintre reperele primei săptămâni a Festivalului Internațional Shakespeare de la Craiova. Un scurt bilanț ne este prezentat de co-directorul evenimentului, Vlad Drăgulescu.
V.D. - Vă mulțumim că sunteți alături de noi și că îi țineți la curent pe ascultătorii dumneavoastră cu ce facem noi aici. Aș mai adăuga la ceea ce ați menționat și spectacolele "Romeo și Julieta" din repertoriul companiei din Seul, unul dintre cele mai titrate teatre sud-coreene. În rest, ne-am bucurat foarte tare să vedem foarte , foarte mulți oamei la evenimentele stradale, să vedem mulți oameni la spectacolele din sălile noastre, deși am început cu un spectacol foarte greu, care a durat mai bine de cinci ore, în două reprezentații, acesta a fot primit cu foarte multă căldură. Am avut multe reacții după acestă săptămână, oamenii sunt încântați și simt, ca și noi, că într-adevăr, poate suntem la cea mai complexă ediție de până acum.
F.F. - La final de săptămână este o ofertă foarte bogată de evenimente în aer liber pentru cei care nu au putut să își achiziționeze un bilet pentru spectacolele din sălile de la Teatrul Național Marin Sorescu sau Teatrul Colibri.
V.D. - Da, astăzi avem la ora 13,00 , din nou, spectacolul itinerant "Visul unei nopți de vară", care va porni din parcarea Universității din Craiova, din sediul central de pe A.I.Cuza, apoi în Parcul Romanescu își aduce aportul Filarmonica Oltenia cu un concert în Teatrul de vară, intitulat "Shakespeare și muzica".
La ora 18,00 avem , în cadrul proiectului "Shakespeare around the corner", în Piața Frații Buzești, un spectacol al studenților anului III de actorie ai departamentului de arte, "A douăsprezecea noapte" - în regia Alinei Hiristea, iar de la ora 20,00 intrăm în sală pentru că îl avem pe nelipsitul regizor în acest festival , Declan Donnelan, cu producția sa făcută împreună cu teatrul Pușkin din Moscova - "Măsură pentru măsură".
Duminică, la 11 dimineața, avem "Tradiție și avangardă", un recital de Grigore Leșe la Teatrul Colibri Craiova iar la ora 18,00 avem "Visul unei nopți de vară". Cei care au ratat primele trei reprezentații, pot să o prindă pe aceasta. Seara, ne mutăm puțin mai la sud, pe malul Dunării, la Cetate, unde avem un concert de jazz susținut de Caroll Vanwelden din Belgia.
F.F. - Festivalul Internațional Shakespeare de la Craiova continuă până pe 6 mai. Ați numit această ediție Planeta Shakespeare. Iată că Naționalul din Bănie propune piesa "Nopți ateniene".
V.D. - Da, aceasta este chiar producția noastră. Pe data de 1 mai avem bucuria de a prezenta această producție la care noi ținem foarte mult . Este o bună ocazie, pentru că , pe lângă craioveni, avem oameni veniți și din alte orașe din România dar foarte mulți veniți și din afara țării, pe lângă criticii și oamenii de teatru care sunt invitații obișnuiți ai acestui festival.
AUDIO
****
Premiera pe care o oferă sâmbătă seara Teatrul Dramatic I.D.Sîrbu publicului din Petroșani este, la prima vedere, o comedie dar spune povestea amară a traficului de persoane.
Reporter Ilie Pintea
Premiera din această seară le propune spectatorilor din Petroșani piesa "Audiția" de Alexander Galin, rescrisă de Călin Ciobotari. Textul e o tragi-comedie născută din nemulțumire, din frustrare, din idealuri mici și multă speranță deșartă. Din text nu lipsește gustul ușor amar pe care îl lasă experiența traiului în comunism, urmată de o perioadă de tranziție în care mirajul locurilor de muncă în străinătate provoacă foarte multe victime.
Piesa face parte dintr-un proiect cu un pronunțat caracter social pe care îl promovează Teatrul dramatic I.D.Sîrbu din Petroșani.
Directorul teatrului, actorul Cosmin Rădescu :
"Spectacolul tratează o problemă destul de sensibilă, aceea a traficului de persoane. Problema asta mă macină pe mine în plan social și deschide un proiect care va fi urmat de un alt proiect ce se referă la consumul de droguri. Am încercat să am și o colaborare cu poliția. Acum pentru premieră lucrurile nu au funcționat dar proiectul își dorește ca atunci când va ieși în fața tinerilor, la final să fie însoțit de o discuție vis-a-vis de povestea asta cu tinerii, la care să participe un polițist de la crimă organizată și de un psiholog, despre cum împiedica asta, care e pericolul pe care copiii și tinerii nu îl știu, un pericol nevăzut care îi paște, mă refer la traficul de persoane, de fete în special. "
Premiera din această seară se joacă cu casa închisă, după ce publicul din Petroșani a avut parte vineri seara de o surpriză . E vorba de inaugurarea Sălii Artelier unde s-a jucat piesa "Colecționarul" în regia lui Ciprian Huțeanu. Asta înseamnă că de acum încolo iubitorii teatrului vor avea parte de mai multe reprezentații dar și de alte evenimente conexe pe care teatrul le va organiza.
AUDIO
*****
Sămbătă, 28 aprilie 2018, la librăria Humanitas Cișmigiu are loc lansarea volumului "Viața lui Max Blecher. Împotriva biografiei", scris de criticul literar Doris Mironescu. Discuția va fi moderată de Marieva Ionescu, redactor la editura Humanitas.
AUDIO
*****
Duminică, 29 aprilie 2018, are loc un nou spectacol în cadrul programului educativ CLASIC E FANTASTIC - cum să înțelegem muzica, prezentat de Cristina Sârbu.
AUDIO
*****