Recomandări de alegeri pentru românii din străinătate
Cetăţenii români vor putea vota şi în situaţia în care se află temporar în străinătate.
Articol de Carmen Gavrilă, 04 Decembrie 2009, 17:00
Cetăţenii români din străinătate care vor dori să voteze la turul doi al alegerilor prezidenţiale din 6 decembrie 2009 vor putea să o facă şi în situaţia în care se află temporar în străinătate. Aşadar, şi turiştii vor putea vota.
Cetăţenii români pot vota în străinătate pe baza următoarelor documente: cartea de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate ori paşaportul diplomatic, paşaportul diplomatic electronic, paşaportul de serviciu, paşaportul de serviciu electronic, paşaportul simplu, paşaportul simplu electronic, paşaportul simplu temporar, titlul de călătorie, valabile în ziua votării.
Pentru a-şi putea exercita dreptul la vot, cetăţenii români trebuie să deţină acte de identitate valabile.
Vă reamintim faptul că titlurile de călătorie pot fi eliberate pe baza procedurii legale, numai de către secţiile consulare ale ambasadelor şi consulatele de carieră ale României.
Astfel, în cadrul secţiilor de votare care se află în altă locaţie decât o misiune diplomatică sau un oficiu consular al României, sau care se află într-un consulat onorific, nu pot fi eliberate aceste titluri de călătorie.
Conform legislaţiei în vigoare votarea începe şi în străinătate la ora 7.00, ora locală şi se desfăşoară până la ora 21.00, ora locală, când secţia de votare se închide. Pe uşa secţiei de votare se vor afişa orele între care se desfăşoară procesul de votare.
Ministerul Afacerilor Externe a organizat în străinătate 294 de secţii de vot. Lista adreselor acestora se regăseşte pe site-ul MAE şi pe site-urile misiunilor diplomatice.
MAE recomandă românilor să ţină cont de specificul votării în străinătate (completarea unei declaraţii pe proprie răspundere, completarea datelor în tabelul electoral) şi să se prezinte din timp, de la primele ore ale dimineţii, pentru a vă exercita dreptul de vot.
Procedura de vot pentru turul doi al alegerilor prezidenţiale conform legii este următoarea: alegătorul merge la secţia de votare şi prezintă actul de identitate spre verificare biroului electoral al secţiei de votare, după care va completa un formular al declaraţiei pe proprie răspundere pentru alegerile prezidenţiale privind faptul că nu a mai votat şi nu va mai vota la altă secţie de votare.
Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare sau membrul desemnat de acesta va înscrie alegătorul pe un tabel electoral (îi sunt trecute toate datele personale - numele şi prenumele, codul numeric personal, domiciliul, tipul, seria şi numărul actului de identitate) şi unde alegătorul semnează.
În baza semnăturii în tabel, alegătorul va primi o ştampilă cu menţiunea "VOTAT" şi un buletin de vot, destinat alegerii Preşedintelui României. Apoi, alegătorul intră în cabina de vot şi votează.
Alegătorii votează separat în cabine închise, aplicând ştampila cu menţiunea "VOTAT" înăuntrul patrulaterului care cuprinde prenumele şi numele candidatului pe care îl votează.
După ce au votat, alegătorii vor îndoi buletinul de vot, astfel încât pagina netipărită care poartă ştampila de control să rămână în afară şi îl vor introduce în urnă, având grijă să nu se deschidă. Îndoirea greşită a buletinului nu atrage nulitatea acestuia.
Ştampila încredinţată pentru votare se restituie preşedintelui sau acelor membri ai biroului electoral al secţiei de votare desemnaţi de acesta care aplică pe actul de identitate al alegătorului ştampila cu menţiunea „VOTAT” sau un timbru autocolant, după caz.
Informaţii suplimentare referitoare la organizarea turului doi al alegerilor prezidenţiale în străinătate pot fi urmărite pe contul de Twitter al MAE, precum şi pe pagina de Facebook a MAE.