Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Poșta Română se modernizează

Apel Matinal, la RRA: Directorul general al Poștei Române, Valentin Ștefan, despre proiectele de relansare și de modernizare ale Poștei.

Poșta Română se modernizează
Valentin Ștefan, directorul Poștei Române (stg). FOTO: facebook.com/CNPR.Compania.Nationala.Posta.Romana/

Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 22 August 2022, 09:25

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (22 august, ora 8:37) - Emisiunea: "Matinal" - Realizatori: Daniela Petrican și Cătălin Cârnu.


Daniela Petrican: Poșta Română a împlinit 160 de ani de la înființare și lansează cu această ocazie un nou proces de modernizare a serviciului poștal românesc. Atenția este îndreptată spre angajați, dar și spre calitatea serviciilor, iar, în plus, pentru cei interesați, aniversarea Poștei este marcată inclusiv printr-un NFT, considerat un nou trend în lumea poștală.

Cătălin Cârnu: Da, în condițiile în care știm cu toții ce înseamnă NFT, un bun digital care nu există însă fizic. Este vorba despre primul NFT al unei entități din portofoliul statului român, prezentat sub forma unui timbru digital, pe care dacă alegi să-l cumperi poți susține îngrijirea unui pacient cu o boală incurabilă. Mai multe despre cum se schimbă Poșta Română aflăm de la Valentin Ștefan, directorul general al Companiei Naționale Poșta Română. Bună dimineața!

Valentin Ștefan: Bună dimineața și mulțumesc pentru frumoasa introducere!

Cătălin Cârnu: În România, ca și în alte țări europene, atribuțiile poștei se schimbă, cerințele și așteptările sunt acum mai mari, dar imaginea instituției dă semne că ține destul de greu pasul cu vremurile. Ce se schimbă sau unde veți interveni?

Valentin Ștefan: Poșta Română este o companie de 160 de ani, cum bine ați spus și dumneavoastră, e normal ca aceste companii vechi de secole să aibă și momente mai bune și momente mai slabe. Din fericire, Poșta tocmai, zic eu, și-a încheiat un ciclu prost în existența ei și urmează vremuri mai bune. Este o companie cu un potențial fantastic și încercăm să ducem poșta acolo unde îi este locul, în secolul 21, și serviciile noastre și produsele noastre să fie relevante pentru clienții noștri. Până la urmă, avem cei mai mulți clienți din România, sunt 8 milioane de oameni care apelează în fiecare lună la serviciile noastre.

Daniela Petrican: Asta înseamnă că vom avea un nou proces de modernizare și rentabilizare a serviciului poștal autohton?

Valentin Ștefan: Exact, asta înseamnă că încercăm să ne păstrăm portofoliul așa cum este acum, dar încercăm să-l modernizăm. Înseamnă că vom implementa o rețea de cutii poștale digitale care să permită oamenilor să beneficieze de ridicarea produselor fără să mai depindă de programul poștei sau de programul poștașilor.

Daniela Petrican: Și asta în cât timp se va întâmpla?

Valentin Ștefan: Este deja în curs de derulare. Noi, ca orice investiție majoră, vrem să o testăm mai întâi și la începutul anului am deschis câteva locații unde testăm acest produs, iar acum suntem în procedură de achiziționare a 3.000 de cutii poștale și 75 ghișee poștale.


Cătălin Cârnu: Da, este lucrul cel bun în ceea ce privește Poșta Română, că se mișcă destul de repede, asta dacă ne raportăm la cei din privat. Citeam însă recent că mulți angajați ai Poștei Române au ales să plece și media de vârstă este înaintată. Tinerii cum pot fi atrași să lucreze la Poșta Română?


Valentin Ștefan: Tocmai aceasta este și oportunitatea companiei în perioada aceasta, pentru că în următorii 10 ani 15 mii de angajați vor atinge vârsta pensionarii. Deci, vrând-nevrând trebuie să pregătim schimbul de generații în companie și trebuie să pregătim Poșta pentru noile generații. Şi aici cred că sunt trei lucruri simple pe care trebuie să le facem. O dată, să avem salarii competitive. În al doilea rând, trebuie să avem condiţii de lucru moderne. Şi, nu în ultimul rând, trebuie să facem lucrul la Poşta Română o chestiune de mândrie, cu care orice angajat să se mândrească.


Daniela Petrican: Dar cum trebuie să arate, până la urmă, serviciul poștal modern?

Valentin Ştefan: Serviciul poştal modern trebuie să aibă câteva elemente. În primul rând, trebuie să fie rapid. În al doilea rând, trebuie să fie convenabil. Şi, nu în ultimul rând, trebuie să fie customizat pe nevoile oamenilor. Vă mai spun un lucru, noi lucrăm la un cod poștal pe persoană. Dacă până acum codurile poştale sunt împărțite geografic, pe localități, sau străzi, sau cartiere, credem că e momentul în care să facem un pas digital important și să ne asigurăm că fiecare persoană are propriul cod poștal şi indiferent unde se găseşte persoana respectivă poştaşul să îl găsească şi să îi ducă coletul, dacă optează pentru genul ăsta de livrare.


Daniela Petrican: Dar are Poșta Română suficiente fonduri pentru a ajunge la standarde europene? Pentru că acum pare departe de un serviciu modern, când intri într-un oficiul poștal parcă intri într-un loc unde timpul stă pe loc.


Valentin Ştefan: Cred că orice companie de poştă care ar avea rețeaua de 1.500 de locații pe care o are Poșta Română ar fi în aceeași situație. Aici vă spun că e o problemă la care nu i-am găsit soluție. E foarte greu să întreţii 1.500 de spaţii. Uitaţi-vă la Poşta din Germania, au doar două oficii poştale în toată țara. Poşta din Estonia nu are niciun oficiul poștal. Pur şi simplu, este o cheltuială pe care o companie de poştă nu o poate susţine.


Cătălin Cârnu: La noi încă se trimit plicuri și alte cele cu timbru pe ele. Dar nu v-aţi gândit că puteţi surprinde companiile din privat, nu ştiu, prin livrarea cu drone?


Valentin Ştefan: Este un subiect foarte la modă, fizic este posibil, deci, putem face livrări cu drona...


Cătălin Cârnu: Nu e fezabil.


Valentin Ştefan: ... doar că nu este rentabil. Ne costă mult mai puţin să trimitem un colet cu un om, cu o persoană, decât cineva care să controleze o dronă. Dacă lumea este dispusă să plătească pentru livrări cu drone, sigur că da, dar nu văd ca cineva să poată să accepte livrarea unui pachet de 50 de lei la un cost de livrare de 10-20 de ori mai mult.

Daniela Petrican: Primul NFT al unei entități din portofoliul statului român este prezentat de Poștă. Ce este acest timbru digital şi de unde poate fi achiziționat de cei interesați?/


Valentin Ştefan: Am ales să copiem exemplul altor companii de poştă, dar, din fericire, suntem printre primele companii din lume care am decis să avem şi timbru digital. Credem că este un nou trend, un trend de modernitate, prin care poşta îşi păstrează tradiţia de a emite timbre. Şi colecţionarea timbrelor şi folosirea lor pe produsele poştale este un eveniment, e un gest al trecutului. Aşa că am zis să intrăm în acest trend al modernităţii prin care să oferim colecţionarilor să colecţioneze în continuare timbre, doar că sunt digitale de această dată, dar să le oferim şi o valoare comercială. Prima emisiune a fost în număr de 160 de timbre, care pot fi achiziţionate de pe site-ul Oveit.ro şi este produs în scop caritabil, urmând să scoatem la momentul potrivit şi cu scop comercial alte tipuri de timbre. Cred că, ca o primă abordare, ar trebui să refacem colecţiile faimoase de timbre ale Poştei Române. Sunt câteva timbre acolo care au o reputaţie globală - gândiţi-vă la Capul de bour.


Realizator: Exact, la el mă gândeam. Îl prefer clasic, dacă l-aş avea, şi nu un timbru digital. Sunt clasoare pe care mulţi dintre noi le-au păstrat din copilărie. Vom mai vorbi despre întâmplările şi de transformările prin care va trece Poşta Română. Mulţumim pentru discuţia pe care am purtat-o!


Valentin Ştefan: Mulţumesc şi eu pentru invitaţie!


Cătălin Cârnu: Valentin Ştefan, directorul general al Companiei Naţionale Poşta Română.

Trenurile de călători dinspre Cluj spre Suceava şi Iaşi au în jur de 4 ore de întârziere
România 23 Noiembrie 2024, 01:16

Trenurile de călători dinspre Cluj spre Suceava şi Iaşi au în jur de 4 ore de întârziere

Traficul rutier şi cel feroviar au fost perturbate în mai multe zone ale ţării din cauza viscolului şi a zăpezii.

Trenurile de călători dinspre Cluj spre Suceava şi Iaşi au în jur de 4 ore de întârziere
Restricţii de circulaţie pe şosele, pentru a permite acţiunea echipajelor de deszăpezire
România 23 Noiembrie 2024, 00:27

Restricţii de circulaţie pe şosele, pentru a permite acţiunea echipajelor de deszăpezire

Se circulă în continuare în condiţii de iarnă pe artere rutiere din zona montană a judeţelor Alba, Bihor, Caraş-Severin,...

Restricţii de circulaţie pe şosele, pentru a permite acţiunea echipajelor de deszăpezire
Un referendum local programat pentru 8 decembrie în Giurgiu a fost anulat
România 22 Noiembrie 2024, 23:26

Un referendum local programat pentru 8 decembrie în Giurgiu a fost anulat

Autoritîţile propuneau blocarea construirii unui incinerator de deşeuri medicale în oraş şi desfiinţarea poliţiei locale.

Un referendum local programat pentru 8 decembrie în Giurgiu a fost anulat
Judeţul Suceava: arbori căzuţi  pe calea ferată Câmpulung Moldovenesc - Vatra Dornei - Ilva Mică
România 22 Noiembrie 2024, 22:59

Judeţul Suceava: arbori căzuţi pe calea ferată Câmpulung Moldovenesc - Vatra Dornei - Ilva Mică

În această zonă montană circulaţia trenurilor a fost întreruptă.

Judeţul Suceava: arbori căzuţi pe calea ferată Câmpulung Moldovenesc - Vatra Dornei - Ilva Mică
Circulaţie îngreunată pe şoselele din Harghita, unde ninge abundent şi viscolit
România 22 Noiembrie 2024, 22:57

Circulaţie îngreunată pe şoselele din Harghita, unde ninge abundent şi viscolit

Şi traficul feroviar a fost întrerupt, pe tronsonul Ditrău-Gălăuţaş, din cauza unui arbore căzut pe linie.

Circulaţie îngreunată pe şoselele din Harghita, unde ninge abundent şi viscolit
Traficul feroviar pe regionalele Braşov şi Iaşi este din nou afectat de ploi şi ninsori viscolite
România 22 Noiembrie 2024, 21:40

Traficul feroviar pe regionalele Braşov şi Iaşi este din nou afectat de ploi şi ninsori viscolite

Traficul feroviar pe regionalele Braşov şi Iaşi este din nou afectat vineri seară de ploi şi ninsori viscolite, anunţă CFR...

Traficul feroviar pe regionalele Braşov şi Iaşi este din nou afectat de ploi şi ninsori viscolite
Drumurile din zona de munte a judeţul Caraş-Severin rămân închise
România 22 Noiembrie 2024, 21:23

Drumurile din zona de munte a judeţul Caraş-Severin rămân închise

Drumurile din zona de munte a judeţului Caraş-Severin rămân închise cel puţin până sâmbătă după-amiază, iar pe celelalte se...

Drumurile din zona de munte a judeţul Caraş-Severin rămân închise
Tulcea: 10 milioane de euro pentru proiecte care vizează dezvoltarea comunităţii
România 22 Noiembrie 2024, 19:03

Tulcea: 10 milioane de euro pentru proiecte care vizează dezvoltarea comunităţii

Municipiul Tulcea este beneficiarul, iar cei aproximativ 10 milioane de euro vor finanţa proiecte de infrastructură...

Tulcea: 10 milioane de euro pentru proiecte care vizează dezvoltarea comunităţii