Podul Saligny de la Cernavodă, redeschis traficului feroviar
Viteza garniturilor este limitată momentan la 30 km/h.
Articol de Alex Lancuzov, 26 Septembrie 2015, 06:50
Podul Saligny de la Cernavodă (construit în sec. 19) a fost redeschis traficului feroviar şi va contribui astfel la reabilitarea mai rapidă a celuilalt pod din zonă, podul mixt rutier și feroviar de peste Dunăre construit în 1986.
Podul Regele Carol I de la Cernavodă (redenumit podul Anghel Saligny) a fost, la inaugurarea din 26 septembrie 1895, cel mai lung din Europa și al treilea din lume. Podul peste Dunăre are o lungime de aproape 2 kilometri însă întregul sistem de poduri și viaducte dintre Fetești și Cernavodă are o lungime de 4 kilometri. Lucrările de construcție au început în noiembrie 1890 în prezența regelui Carol I iar la inaugurarea din 1895 linia dintre Fetești și Cernavodă cu o lungime de 21 km. asigura legătura feroviară între București și portul Constanța.
Proiectarea și execuția liniei simple dintre Fetești și Cernavodă au fost încredințate inginerului român Anghel Saligny spune pentru RRA directorul Centrului Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară Marcel Oţoiu : ,,Este vorba despre un complex de trei poduri. Primul care s-a realizat a fost peste braţul Borcea, cel de-al doilea pod a fost realizat chiar peste Dunăre, iar cel de-al treilea a reprezentat un viaduct peste balta Iezerului, în aşa fel încât zona mlăştinoasă să fie evitată, pentru că nu putea fi traversată”.
După aproape 5 ani de la deschiderea șantierului, Podul Regele Carol I era inaugurat iar proba de rezistență s-a făcut cu un convoi de 15 locomotive la o viteză de 80 km/h. La 30 de metri sub pod, într-o barcă stăteau Anghel Saligny și echipa de ingineri pentru a garanta lucrarea.
Podul nou, în reparaţii capitale
Noul pod peste Dunăre de la Cernavodă (pod mixt rutier și feroviar lungime 1,6 km.) a fost deschis în 1986 după electrificarea liniei și ca urmare a traficului intens spre litoral.
De săptămâna viitoare acesta va intra în programul de reparații capitale și traficul feroviar se va desfășura exclusiv pe firul București –Constanța iar pe direcția Constanța –București trenurile vor circula pe podul Anghel Saligny care a fost reabilitat și redeschis special pentru a se menține operaționale două linii, explică la RRA Dorin Maier şeful Regionalei CFR Constanţa : ,,Practic, ca să se poată face circulaţia pe două fire, să nu avem întârziere, una din solicitările noastre a fost reabilitarea acestui pod pentru a se putea închide un fir de circulaţie de pe podul nou. Trenurile de la Constanţa către Bucureşti vor circula pe podul vechi al lui Saligny.”
În prezent pe ambele poduri viteza trenurilor este limitată la 30 km/h însă din iulie 2016, la finalizarea tuturor lucrărilor, autorităţile spun că pe podul nou se va circula cu 140 -160 km/h.
Reabilitarea podurilor de cale ferată peste Dunăre (km. 152 -165) a început în august 2014, se execută cu o companie din România și costă 220 de milioane de lei din care 150 de milioane reprezintă contribuția Uniunii Europene prin Programul Operațional Sectorial Transport. CNADNR anunță că din cauza acestor lucrări vor fi unele restricții parțiale de circulație pe A 2 la Cernavodă, linia de cale ferată dublă fiind montată pe axa autostrăzii – între sensurile de mers.