Cine a fost Ciprian Porumbescu?
Viața compozitorului prinde contur ferm și credibil, din documente originale, într-o carte semnată de Nina Cionca
Articol de Cristina Sârbu, 27 Iunie 2011, 09:45
De ce o nouă carte despre Ciprian Porumbescu ? De ce nu ?!
Într-o lume cenuşie, dezorientată, grăbită şi superficială, unită în imensa ei diversitate de câteva elemente devenite artificial universal valabile – mă gândesc la jeanşi, la restaurantele McDonald’s şi la volumele Harry Potter – un scriitor şi o editură încearcă să amintească românilor că mai au câte un “ceva” numai al lor, o istorie şi o cultură reale, pe care pot să îşi sprijine şi să îşi odihnească mintea şi sufletul atunci când pierderea lor pare iminentă.
Ciprian Porumbescu nu a fost cel mai mare compozitor român. Existenţa lui scurtă – de doar 30 de ani – nu a mutat munţii din loc, nu a impresionat străinatatea – poate doar pe Max Reger, profesorul de la Viena care l-a învăţat pe studentul român armonia şi pentru silinţă şi talent, l-a răsplătit cu nota maxima – şi nu a făcut şcoala.
Povestea lui este însă o pagină din istoria unui neam încercat, într-un spaţiu istoric agitat – Cernăuţiul de la sfârsitul secolului al XIX-lea. O poveste de care ar fi bine şi frumos – sau frumos şi bine – să ne amintim şi în care să ne regăsim rădăcinile. Căci sunt rădăcini puternice, de viaţă şi de moarte, altfel celebra Baladă sau cântecele Tricolorul, Pe-al nostrum steag e scris Unire sau veselul Cantec de 1 Mai nu ar mai fi supravieţuit timpului şi timpurilor, ajungând să fie la fel de proaspete şi astazi. La această afirmaţie poate că cititoirii acestor rânduri vor zâmbi sceptic dar, sunt sigură că, în sinele lor, notele şi cuvintele vor începe să vibreze trezind amintiri vagi dar imposibil de ignorat.
Despre viaţa, activitatea, nefericirea şi muzica celui care a fost compozitorul bucovinean Ciprian Porumbescu s-au scris multe volume, unele cu pretenţii de respect ştiintific altele cu recunoscută distorsionare romantică.
Cine a fost Ciprian Porumbescu ?
În volumul pe care îl comentăm şi care este semnat de Nina Cionca, viaţa muzicianului prinde contur ferm şi credibil din documente originale – scrisori, jurnale, acte, mărturii, lucrări, schiţe, compoziţii originale – aflate încă în arhiva familiei, autoarea fiind strănepoata compozitorului, respectiv nepoata sorei compozitorului, Marioara Porumbescu. Parte dintre aceste documente au apărut şi în alte monografii, parte sunt inedite. Şi începem astfel enumerarea plusurilor ce fac din aceasta nouă monografie dedicate lui Ciprian Porumbescu o tipăritură demnă de interes atât pentru specialişti cât şi pentru marele public. Mai mult poate pentru marele public decât pentru specialişti căci el, marele public este cel mai adesea mult mai interesat de om decât de creatorul propriu-zis.
Cartea scrisă de Nina Cionca şi minunat pusă în pagină de Suzana Holan şi Gabriela Bistrean-Siupiur ne propune concret nu doar monografia unui muzician ci radiografia complexă unei epoci care, privită acum, prin negura timpurilor ce edulcorează şi transformă realitatea în poveste, se dovedeste minunată, fascinantă. Am spus deja, textul, povestea se bazează pe documente autentice prin care un artist sensibil şi un patriot inflăcărat vorbeşte despre ce vede, ce simte si ce i se întamplă. O face simplu şi direct, căci cei cărora li se adresează sunt rude şi prieteni sinceri şi devotati. Textul este suplu, bogat, colorat, atractiv, interesant, cuceritor…. Cartea însa este…. un album de arta.
Inspirat de text, editorul a reuşit o formulă grafică originală, delicată şi sugestivă, prin care povestea devine palpabila şi fapte petrecuta cândva, demult, reale şi actuale. Ilustraţia folosită se bazează în principal pe arhiva de fotografii şi documente a familiei Cionca la care se adaugă colecţia de ilustrate/vederi vechi adunata de fiul autoarei, dl. Wolfgang Koch. Cartea se citeşte uşor dar se poate transforma la fel de uşor în instrument de lucru căci fiecare capitol, fiecare loc în care viaţa lui Porumbescu ne poartă, sunt înscrise pe fiecare pagina. Iar fiecare pagina pe care sunt adunate text, informaţii, imagini… are un echilibru perfect şi o unitate vizuala exemplare.
Pe manşete sunt inscrise ideile principale ce călăuzesc cititorul orientându-l atunci când firul poveştii pare a fi prea complicat. Fonturile alese – printre care şi un superb scris “de mână” aparţin toate aceluiaşi creator-estet, designerul german Hermann Zapf. Fiecare pagina tiparită pe hârtie albă cretată are în partea inferioară, imagini în care recunoaştem ca într-un vis oraşele şi locurile pe care textul le evoca – Viena veche, centrul vechi al Cernăuţiului, străzile Braşovului, sala operei din capitala austriacă…. Şi treptat, citind, pătrundem în atmosferă, ajungem să respiram parfumul epocii, să percepem foşnetul unei rochii sau zâmbetul unui trecător…
”Am gândit şi realizat această carte într-o manieră aparte pentru că Ciprian Porumbescu este astăzi un personaj de legendă… Am căutat şi sper că am găsit o formulă de punere în pagină care să fie potrivită şi pentru o carte de poveşti şi pentru una de istorie cu ţinută ştiinţifică. Am căutat mult timp acest echilibru între fabulos şi documentar…. Reproducerea documentelor, a fotografiilor, a ilustratelor a fost facută cu deosebită grijă pentru ca sentimentul de autentic al întregului să nu se piardă." mărturiseste dna Suzana Holan, directorul, redactorul şi tehnoredactorul Editurii Anima, o editură mică dar definitiv impusă în peisajul cărţii româneşti prin calitatea deosebită şi frumuseţea produselor.
Acest volum dedicat lui Ciprian Porumbescu se înscrie perfect în seria de volume despre figuri importante ale culturii române, precum Aurel Vlaicu, Henri Coanda, Constantin Brancusi, Marta Bibescu, serie care constituie, împreuna cu volumele de prezentare a clădirii Ateneului Român şi albumele Hortensiei şi ale lui Partenie Masichievici o adevarată colecţie de carte de artă adunată sub aceeaşi sigla a Editurii Anima.
Ascultați varianta audio