Cel mai mare port de la Marea Neagră, "de interes pentru Olanda"
O delegaţie din Rotterdam, condusă chiar de primarul oraşului, a vizitat marţi punctele cheie ale Constanţei, pentru a le cunoaşte potenţialul şi pentru a stabili legături.
03 Aprilie 2013, 04:11
Portul Constanţa mizează pe o colaborare cu Portul Rotterdam, pentru creşterea traficului de mărfuri, dar şi a profilului comercial.
În acest sens, transferul pachetului majoritar de acţiuni ale portului Constanţa către administraţia locală ar constitui un element în plus de siguranţă şi stabilitate, i-a declarat primarul Constanţei, Radu Mazăre, omologului său din Rotterdam, Ahmed Aboutaleb.
Portul Rotterdam, situat pe ţărmul vestic al Olandei, a fost şi rămâne cel mai mare port din Occident.
Traseul între Rotterdam şi Constanţa este legătura navigabilă cea mai scurtă între Marea Nordului şi Marea Neagră, motiv pentru care este nevoie de o strângere a relaţiilor de colaborare între cele două porturi.
În acest context, o delegaţie din Rotterdam, condusă chiar de primarul oraşului, a vizitat marţi punctele cheie ale Constanţei, pentru a le cunoaşte la faţa locului potenţialul şi pentru a stabili cât mai multe legături.
"Am învăţat de la oamenii de ştiinţă din Olanda: concurenţa este bună, dar colaborarea este şi mai bună, iar pe mine mă interesează ca oraşul port Rotterdam să fie conectat cu multe din lume, fie că sunt oraşe portuare, fie că sunt oraşe care au alte valenţe economice.
"Chiar dacă este mic, oraşul Rotterdam are legături cu oraşe mari din lume - Shanghai, Sankt Petersburg, Sao Paulo. Scopul nostru este să colaborăm în domeniul economic, în domeniul culturii, dar şi în alte domenii", a declarat primarul oraşului Rotterdam, Ahmed Aboutaleb.
Portul Rotterdam, "un exemplu de viitor"
De o colaborare strânsă între cele două porturi este interesat şi primarul Constanei, deşi acţiunile portului Constanţa se afă încă la Ministerul Transporturilor, în timp ce 70% din acţiunile Portului Rotterdam sunt deţinute de autorităţile locale şi numai 30% se află la guvern.
"Experienţa şi maniera în care funcţionează Portul Rotterdam pentru noi sunt un exemplu de viitor. După ce vom reuşi să realiăm acest transfer de acţiuni, vreau o colaborare strânsă cu Portul Rotterdam, pentru că va fi în beneficiul amândurora.
"Deţinerea acţiunilor de către noi ca autoritate locală este un element în plus de siguranţă şi stabilitate. Dacă colaborarea cu dumnealor ne va mări traficul şi profitul portului, această colaborare este mai mult decât binevenită", a spus primarul Constanţei, Radu Mazăre.
Primarul oraşului Rotterdam este de părere că portul Constanţa este de interes pentru partenerii olandezi şi doreşte ca Rotterdamul să aibă relaţii de colaborare cu cel mai mare port de la Marea Neagră.
El crede însă mai mult în contactele personale, decât în protocoale.
"Suntem deschişi oricărui dialog. În anii '70 am fost implicaţi în oraşe înfrăţite. Pentru mine, acest concept s-a încheiat. Este vorba despre colaborare, de schimburi de interese, de prietenie între oameni.
"Putem încerca să semnăm protocoale, dar dacă primarul nu are contacte bune nu o să meargă. Cred mai mult în contactele personale. Ne interesează colaborarea şi legăturile, însă adevărul este că este mai uşor să colaborezi dacă este vorba de identităţi similare", a mai spus Ahmed Aboutaleb.
Având în vedere practica occidentală, un grup de parlamentari din Constanţa a depus încă de anul trecut o iniţiativă legislativă pentru trecerea unei părţi a acţiunilor Portului Constanţa de la Ministerul Transporturilor la autorităţile locale.
Delegaţia din Rotterdam se va întâlni miercuri la Bucureşti cu înalţii demnitari români, când se va discuta şi acest subiect.